Chain of Responsibility (Chain of Command)
- 일련의 핸들러들의 체인을 따라 요청을 전달할 수 있게 해줌
- 각 핸들러는 요청을 받으면 요청을 처리할지 아니면 체인의 다음 핸들러로 전달하지 결정함
- 특정 행돌들을 핸들러라는 독립 실행형 객체들도 변환함
- 핸들러가 요청을 체인 아래로 더 이상 전달하지 않고 추가 처리를 사실상 중지하는 결정을 내릴 수 있음
- 다양한 방식으로 다양한 종류의 요청들을 처리할 것으로 예상되지만,
정확한 요청 유형들과 순서들을 미리 알 수 없는 경우에 사용
- 특정 순서로 여러 핸들러를 실행해야 할 때 사용
- filter, event chain과 같은 객체 체인과 함께 작동할 때 유용
- 예시
/**
* The Handler interface declares a method for building the chain of handlers.
* It also declares a method for executing a request.
*/
interface Handler {
setNext(handler: Handler): Handler;
handle(request: string): string | null;
}
/**
* The default chaining behavior can be implemented inside a base handler class.
*/
abstract class AbstractHandler implements Handler {
private nextHandler: any;
public setNext(handler: Handler): Handler {
this.nextHandler = handler;
// Returning a handler from here will let us link handlers in a
// convenient way like this:
// monkey.setNext(squirrel).setNext(dog);
return handler;
}
public handle(request: string): string | null {
if (this.nextHandler) {
return this.nextHandler.handle(request);
}
return null;
}
}
/**
* All Concrete Handlers either handle a request or pass it to the next handler
* in the chain.
*/
class MonkeyHandler extends AbstractHandler {
public handle(request: string) {
if (request === 'Banana') {
return `Monkey: I'll eat the ${request}.`;
}
return super.handle(request);
}
}
class SquirrelHandler extends AbstractHandler {
public handle(request: string) {
if (request === 'Nut') {
return `Squirrel: I'll eat the ${request}.`;
}
return super.handle(request);
}
}
class DogHandler extends AbstractHandler {
public handle(request: string) {
if (request === 'MeatBall') {
return `Dog: I'll eat the ${request}.`;
}
return super.handle(request);
}
}
/**
* The client code is usually suited to work with a single handler. In most
* cases, it is not even aware that the handler is part of a chain.
*/
function clientCode(handler: Handler) {
const foods = ['Nut', 'Banana', 'Cup of coffee'];
for (const food of foods) {
console.log(`Client: Who wants a ${food}?`);
const result = handler.handle(food);
if (result) {
console.log(` ${result}`);
} else {
console.log(` ${food} was left untouched.`);
}
}
}
/**
* The other part of the client code constructs the actual chain.
*/
const monkey = new MonkeyHandler();
const squirrel = new SquirrelHandler();
const dog = new DogHandler();
monkey.setNext(squirrel).setNext(dog);
/**
* The client should be able to send a request to any handler, not just the
* first one in the chain.
*/
console.log('Chain: Monkey > Squirrel > Dog\n');
clientCode(monkey);
console.log('');
console.log('Subchain: Squirrel > Dog\n');
clientCode(squirrel);
- 활용
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